August 25, 2008

MPK baiki longkang tersumbat

Pang Tsu Ming meninjau penghadang tebing tanah yang semakin terhakis ekoran longkang di laluan atas tersumbat, semalam.

Oleh : MOHD RIDZUAN ABU HASSAN(21/08/08)

KUANTAN – Longkang tersumpat di laluan Taman Desa Samudera akan diperbaiki Majlis Perbandaran Kuantan (MPK) bagi mengelakkan terus berlaku hakisan pada penghadang tanah dan menyebabkan wujud sebuah lubang besar.

Ahli Undangan Semambu, Pang Tsu Ming berkata, kejadian berulang kali kedua ini menyebabkan penduduk merungut ekoran tanah terhakis terkumpul di permukaan laluan bawah jalan berkenaan.

“Hakisan berlaku dilaluan atas kerana longkang di situ tersumbat dan air yang mengalir melimpah keluar untuk terus menuruni laluan bawah,”katanya ketika ditemui mengadakan lawatan kerja ke kawasan berkenaan, kelmarin.

Menurutnya, keadaan cuaca yang kian tidak menentu kebelakangan ini akan merumitkan permasalah tersebut dan meminta agar MPK mengambil tindakan segera.

Tsu Ming berkata, lubang besar yang terbentuk itu adalah hasil dari hakisan tanah pada penghadang jalan dan membahayakan pengguna jalan berkenaan.

Jurutera MPK, Sabaznur Ismail berkata, pihaknya akan mengambil tindakan berhubung masalah ini dan memerlukan masa selama sebulan untui tujuan itu.

“Perkara ini akan dipandang serius ekoran hakisan yang semakin melarat sehingga penghadang simen di tebing jalan kelihatan kosong tanpa tanah,”katanya.

Menurutnya, longgokan tanah yang terkumpul di bawah tebing menyebabkan berlakunya gangguan pada pengguna yang menggunakan laluan tersebut.

“Tanah merah ini hanya akan mengotorkan kenderaan yang lalu dan memberi kesan kepada tempat pembuangan sampah berdekatan,”katanya.

Sabaznur berkata, kesedaran penduduk perlu bagi mengurangkan permasalahn pembuangan sampah yang dilihat semakin merumitkan.


(彭亨‧關丹)英迪拉馬哥打鎮蒂沙沙慕迪拉花園發生沙崩問題從2004年開始困擾當地居民,事件迄今仍未獲得解決。

士滿慕區州議員彭子明週四(21日)前往當地進行視察時,發現不止沙崩問題,連公寓旁的公共垃圾桶也骯髒不堪,垃圾散落地上沒有被處理。此外,旁邊一棵老樹也導致溝渠崩裂。

石牆上堆滿泥沙

在該處公寓E座居住達15年的居民劉高泉(43歲)投訴說,該地一面石牆上堆滿了泥沙,下雨時就造成泥沙飛瀉而下的情況。

“這種情況已經發生第2次了,沖下來的沙布滿地上和溝渠,水也流不通。”

據瞭解,泥沙堆落路旁和溝渠的情況已有1個多月,排水不良加上垃圾亂拋的問題,引起了衛生問題。

“首先,這裡的泥沙需要被清除,免得再次造成沙崩;然後這裡的兩個大型公共垃圾桶也需要被管理,最後旁邊的大樹也應該砍掉,裂開的溝渠需要修理。”

1 comment:

Anonymous said...

YB, 其实我从你的身上学了很多。